zondag 31 augustus 2014

Amandel chocolade vingers

Dit receptje kreeg ik onlangs van Australische vriendin Denise toegestuurd - thanks matey!
Het is een feestelijk koekje, en het was perfect om als piece de resistance te serveren op het verjaardagsfeest van de jongens.
Er komt geen boter aan te pas en toch zijn ze lekker smeuïg (op voorwaarde dat je ze echt niet langer dan 15 minuten in een voorverwarmde oven van 160C zet)

Hier volgt de vertaling:

Ingrediënten:
200 gr gemalen amandelen
220 gr kristalsuiker
1 1/2 lepel bloem
1 1/2 lepel kokosrasp
1 lepel vanillesuiker of essence
3 eiwitten, lichtjes opgeklopt
125 gr amandelschilfers
150 gr fondant chocolade van goeie kwaliteit

Bereiding
Oven voorverwarmen op 160C
2 bakplaten met bakpapier bekleden
Meng amandelpoeder, suiker, bloem en kokosrasp
Voeg er de opgeklopte eiwitten met vanillesuiker aan toe
Met vochtige handen rol je hoopjes deeg de grootte van een opgehoopte tafellepel tot rolletjes (vingers) van ongeveer 8 cm
Rol ze in de amandelschilfers
Leg de vingers op een bakplaat bekleed met bakpapier, 4 cm van elkaar verwijderd
Bak in een oven voor 15 min
Laat afkoelen
Smelt de chocolade au bain marie
Dop er de koekjes één voor één in en laat drogen op een koekjes droogrek
ha, hoor ik je zeggen, dat heb ik niet, blijkbaar is dit een basis item in Australische keuken want ik heb met suf gezocht naar een systeem om die chocolade van die koekjes te laten drogen en nadat ik met elk koekje 5 minuten gewapperd had, mochten ze drogen op een omgekeerde tas. Niet de meest efficiënte manier dus. Laat me weten als jullie een lumineuze tip voor mij hebben.
Desalniettemin kruipt er weinig werk in deze verrukkelijke koekjes en staan ze zeker nog op het menu.
Op de foto zijn ze iets te groot, de volgende keer maak ik ze kleiner, zodat niet al mijn gasten ze opeten en er ook nog eentje over is voor mij.








1 opmerking: